Wizyty w szpitalu można zaliczyć do tych niechętnie odbywanych. Niestety zdarzają się przypadki, że jest to nieuniknione. Pacjentów chroni prawo w trakcie pobytu w placówce leczniczej i zawsze warto wiedzieć, co nam przysługuje. Ta świadomość pomoże nam bronić siebie i wiedzieć, czego wymagać. Jakie zatem prawo jest wobec nas najczęściej łamane?
Poszanowanie godności i intymności
Złamanie tego prawa przynajmniej raz dotknęło każdego pacjenta. Pomimo stanu choroby, bądź przechodzenia przez serię badań, placówki medyczne są zobowiązani do zapewnienia nam intymności i mają obowiązek przestrzegać naszej godności.
Niestety, w praktyce to prawo omija się szerokim łukiem. Jaki jest tego powód? Najprostszym jest zawodowa znieczulica. Dla lekarzy, pielęgniarek i pracowników szpitala wszystko jest opatrzone do tego stopnia, że wykonują swoją pracę automatycznie. Stąd nie zawsze drzwi do gabinetu są zamknięte, rozmawia się o sytuacji pacjenta przy innych osobach, w trakcie badania do gabinetu wchodzą osoby postronne. W gorszych przypadkach dochodzi do pracowania niechętnie, co powoduje gorsze traktowanie podopiecznych. Pacjenci mogą się spotkać z niewybrednymi komentarzami lub niedelikatnym traktowaniem.
Studia prawnicze: jakie rozszerzenia na maturze?
Najbardziej newralgicznym oddziałem, narażonym na łamanie tego prawa jest ginekologia. Obwinianie pacjentki za swój stan, brak wyrozumiałości wobec bólu, lub brak empatii wobec obecnej sytuacji, w której znajduje się kobieta to zjawiska, z którymi muszą się one spotykać. Ten aspekt sprawia, że matki nie mogą spokojnie przeżywać narodzin dziecka, gdyż są one zostawione bez wsparcia i czują przytłoczenie ze strony osób, które powinny zapewnić im bezpieczeństwo, a w praktyce je atakują.
Jak się bronić?
Innym prawem, które posiada pacjent jest wybór osób, które zajmą się jego leczeniem. Jeśli poczujemy się poniżani, nietraktowani poważnie, lub bagatelizowani, możemy zgłosić problem do osób na odpowiednim szczeblu, które mają obowiązek zmiany zaistniałej sytuacji. Może to poskutkować reprymendą dla pracownika łamiącego prawo, bądź zmiany personelu, która pracuje z danym pacjentem.